عدالت در آموزش و پرورش را در دو مسیر پیگیریم / گام اول تحول در نظام یاددهی و یادگیری است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه عدالت در آموزش و پرورش را در دو مسیر دنبال می‌کنیم؛ گفت: در بحث کیفیت بخشی دو برنامه را در دستور کار داریم؛ گام اول تحول در نظام یاددهی و یادگیری هدف گرفته شده و در گام دوم تحول در نظام مدیریتی مدرسه در قالب الگوی مدرسه تراز مد نظر است.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در  نشست کیفیت بخشی و محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی با بیان این که عدالت در آموزش و پرورش در دو مسیر با حمایت ها و هدایت های رییس‌جمهور دنبال ‌می‌شود، گفت: در بحث کیفیت بخشی دو برنامه را در دستور کار قرار دادیم. گام اول تحول در نظام یاددهی و یادگیری هدف گرفته شده و در گام دوم تحول در نظام مدیریتی مدرسه در قالب الگوی مدرسه تراز مد نظر است. مدل و الگوی اجرایی این اقدام نیز طراحی و آماده است.

در ادامه جلسه مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی تهران با تأکید بر این که نظم مسائل شهر قدس را به عنوان مورد ویژه در دستور کار قرار دادیم، تصریح کرد: در شهر تهران بیش از ۲ هزار ۶۰۰ مدرسه داریم که ۲۹ هزار کلاس درس را در خود جای داده است و قریب به ۹۰۰ هزار دانش‌آموز در شهر تهران مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: در شهرستانهای تهران بالغ بر ۹۹۰ هزار دانش آموز در ۳هزار و ۳۳۰ مدرسه درس حال تحصیل‌اند . در مجموع از ۱۶ میلیون دانش‌آموز در کشور بیش از ۲ میلیون نفر از دانش‌آموزان در تهران مشغول تحصیل هستند. 

عبداللهی با اشاره به سرانه های آموزشی در استان تهران ادامه داد: میانگین سرانه آموزشی شهرستان شهریار، شهر قدس، بهارستان و قرچک  کمتر از ۳ متر است. همچنین سرانه آموزشی در شهر قدس ۲/۲۸صدم است. در سایر شهرستان ها معیار سرانه آموزشی  نسبت به میانگین کشوری پایین تر از استاندارد است و این موضوع به دلیل مهاجرت های بی رویه به استان است.

وی با اشاره به ایمن‌سازی فضاهای آموزشی گفت: ۱۴ درصد مدارس در نظام تخریب و بازساری در استان تهران، نیازمند تخریب و بازسازی هستند. همچنین ۲۵ درصد نیازمند بازسازی  و ۶۱ درصد از مدارس مدارس مستحکم اند.

عبداللهی بیان کرد با توجه به این که سرانه فضاهای آموزشی در شهرستان های تهران پایین است اما آمار مدارس تخریبی و نیازمند بازسازی به نسبت تهران بسیار اندک است. در شهر قدس بیشتر نیازمند مقاوم سازی مدارس هستیم.

وی با اشاره به برش زمانی و تدوین برنامه عملیاتی برای اجرای ماموریت‌ها افزود: برای ۴۵۸ شهرستان کشور برش عملیاتی و زمانی در حال تدوین است. در خصوص شهر قدس که  به دلیل نزدیکی با تهران، سرریز مهاجرت‌ها به این سمت است دانش آموزان زیادی داریم که برخی از آن‌ها اتباع هستند و تراکم دانش آموزی در این شهر ۳۳ نفر است.

عبداللهی به پروژه‌های نیمه تمام مدنظر دولت اشاره کرد و افزود: ۴ پروژه در این شهر دست اقدام و اجراست و تلاش بر این است که این پروژه ها تا مهر آینده افتتاح شود.

معاون سازمان نوسازی گفت: همچنین بناست طبق برنامه هفتم، مدارسی که در این شهرستان تراکم دانش آموزی بیش از ۳۵ نفر دارند، تقویت شوند و با کاهش تراکم مواجه شوند.

وی با تاکید بر برنامه عملیاتی جهت افزایش سرانه آموزشی شهرقدس تصریح کرد:  به ۲۶ مدرسه با ۳۹۰ کلاس درس نیازمندیم تا سرانه آموزشی را به میانگین و استاندارد استان برسانیم.

عبداللهی با بیان جانمایی نیازمندی‌های آموزشی در پهنه شهر قدس تصریح کرد: ۲۰ مدرسه در اولویت اول و متناسب با نیازهای آموزشی قرار دارند. تمام این اقدامات در راستای رسیدن به سرانه ۳ مترمربع در این شهر است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی در چهار محور به منظور اجرای عملیات افزایش سرانه افزود: مشکل زمین باید رفع شود تا با تامین زمین به دنبال تامین منابع و الگوی مشارکت مردم، زیرساخت‌های موجود فراهم شود.

عبداللهی افزود: احداث مدرسه گام دیگری است که در کنار شهر قدس ۴۰ منطقه دیگر در کشور با مدل سرانه شهر قدس داریم و نیازمند ارتقای آنها هستیم. در مقاوم سازی و الحاق طبقاتی نیز به دنبال ارتقای وضع موجود مدارس هستیم.

انتهای پیام

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا