قدرتمندترین کارت گرافیک‌ دنیا، RTX 5090 با «رندر عصبی»، ۳۲گیگابایت حافظه، قدرت خیره‌کننده و قیمت ۲هزار دلار معرفی شد

انویدیا اجرای بازی Cyberpunk 2077 را روی یک RTX 5090 با DLSS 4 با نرخ ۲۳۸ فریم برثانیه در مقایسه با ۱۰۶ فریم برثانیه روی RTX 4090 با DLSS 3.5 به نمایش گذاشت. هر دو کارت گرافیک بازی را با فعال بودن کامل رهگیری پرتو (Ray Tracing) اجرا کردند.

کارت گرافیک RTX 5080 طوری طراحی شده که دو برابر سریع‌تر از RTX 4080 باشد و شامل ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی ویدیویی GDDR7، پهنای باند حافظه‌ی ۹۶۰ گیگابایت‌برثانیه و ۱۰۷۵۲ هسته‌ی CUDA می‌شود. انویدیا نوید افزایش عملکرد چشمگیری را نسبت‌به RTX 4080 می‌دهد.

RTX 5090 و RTX 5080 دو برابر سریع‌تر از نسل قبلی‌شان هستند

RTX 5070 Ti شامل ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی ویدیویی GDDR7، پهنای باند ۸۹۶ گیگابایت‌برثانیه و ۸۹۶۰ هسته‌ی CUDA می‌شود. RTX 5070 به ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ویدیویی GDDR7، پهنای باند ۶۷۲ گیگابایت‌برثانیه و ۶۱۴۴ هسته‌ی CUDA است. انویدیا می‌گوید RTX 5070 Ti دو برابر سریع‌تر از RTX 4070 Ti و RTX 5070 نیز باید دو برابر سریع‌تر از RTX 4070 باشد.

توان مصرفی RTX 5070 Ti به ۳۰۰ وات می‌رسد و به منبع تغذیه‌ی ۷۵۰ واتی نیاز دارد. از سوی دیگر RTX 5070 با توان مصرفی ۲۵۰ وات به منبع تغذیه‌ی ۶۵۰ واتی نیاز خواهد داشت.

گرافیک‌ لپ‌تاپی RTX 5090 با ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی ویدیویی GDDR7 عرضه می‌شود. گرافیک لپ‌تاپ RTX 5080 و RTX 5070 Ti و RTX 5070 به‌ترتیب با ۱۶، ۱۲ و ۸ گیگابایت VRAM در دسترس خواهند بود. لپ‌تاپ‌هایی که از گرافیک‌های سری RTX 50 استفاده می‌کنند از ماه مارس (اسفند ۱۴۰۳ و فروردین ۱۴۰۴) عرضه می‌شوند.

DLSS4؛ انقلاب در پردازش گرافیکی

هوانگ در ابتدای سخنرانی‌اش در نمایشگاه CES، کارت‌های گرافیک جدید شرکتش را با یک نمایش رندرینگ بی‌درنگ به نمایش گذاشت. این نمایش شامل RTX Neural Materials جدید، RTX Neural Faces، تبدیل متن به انیمیشن و DLSS 4 بود. هوانگ می‌گوید: «نسل جدید DLSS می‌تواند فراتر از فریم‌ها را تولید کند، می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند. ما از GeForce برای فعال‌کردن هوش مصنوعی استفاده کردیم و اکنون هوش مصنوعی در حال ایجاد انقلابی در GeForce است.»

RTX Neural Shaders برای فشرده‌سازی بافت‌ در بازی‌ها به کار می‌رود و باعث کاهش حجم آن‌ها و در نتیجه بهبود عملکرد بازی می‌شود. فناوری دیگر، RTX Neural Faces است که با استفاده از هوش مصنوعی، کیفیت و جزئیات چهره‌ در بازی‌ها را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد و آن‌ها را واقعی‌تر نشان می‌دهد.

DLSS 4 قابلیت «تولید چندفریمی» را دارد. بدین معنی که DLSS 4 می‌تواند به ازای هر فریم اصلی که کارت گرافیک رندر می‌کند، تا سه فریم اضافی تولید کند؛ قابلیتی که باعث افزایش نرخ فریم (FPS) تا ۸ برابر بیشتر از روش‌های رندرینگ سنتی می‌شود.

پوشش ویژه‌ی نمایشگاه CES 2025

DLSS 4 از ترانسفورمرها به صورت بلادرنگ بهره می‌برد تا کیفیت تصویر بهبود یابد، پدیده‌ی شبح‌شدگی (Ghosting) کاهش یابد و جزئیات بیشتری در صحنه‌های متحرک ارائه شود.

معرفی سری RTX 50 انویدیا بیش از دو سال پس از معرفی RTX 4090 و RTX 4080 بر اساس معماری Ada Lovelace انجام می‌شود. سری RTX 40 بر بهبود رهگیری پرتو با نسخه‌ی سوم DLSS متمرکز بود و RTX 4090 افزایش عملکرد واقعاً چشمگیری نسبت‌به کارت گرافیک RTX 3090 ارائه داد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا